HomeArchiefVan start-up naar scale-up tijdens corona

Van start-up naar scale-up tijdens corona

(branded content)

2020 zou het jaar worden waarin Clean Technology Systems Benelux haar nieuw ontworpen ontgassingsinstallatie, Triple D genaamd, in ging zetten voor de scheepvaart en in de industrie. Het liep anders. Door de uitbraak van het coronavirus werden in het begin van het jaar projecten opgeschoven of afgezegd. Toch wist het bedrijf zich te ontwikkelen tot een scale-up.  

De Triple D van Clean Technology Systems Benelux (CTS) kan tanks, pijpleidingen, procesinstallaties en schepen sneller, goedkoper en schoner ontgassen. De installatie past op een dieplader en is zo gemakkelijk naar verschillende locaties te vervoeren. Uniek is dat Triple D daar onbemand kan draaien. Klanten kunnen het proces zelf volgen via een scherm in hun eigen control room. En een operator van CTS kan op afstand het proces bewaken en zo nodig ingrijpen.  

Eind 2019 was de installatie klaar om ingezet te worden, maar de coronacrisis gooide niet veel later roet in het eten. Projecten werden afgezegd of doorgeschoven. In de tweede helft van 2020 werd het toch nog druk, vertelt Andre van der Werff. ‘We moesten zelfs opdrachten weigeren. Opvallend was dat steeds meer klanten ons uitnodigen voor projecten die te maken hebben met een tijdelijke of langdurige vervanging van hun dampverwerkingsinstallatie. Tijdens onderhoud bijvoorbeeld. Hierbij vervangt de Triple Dinstallatie de aanwezige dampverwerkingsinstallatie volledig en zorgt ervoor dat de operationele activiteiten op de terminal gewoon door kunnen gaan. 

Techniek

Hoe werkt het? Triple D maakt gebruik van een RTO-techniek (Regeneratieve Thermische Oxidator) die bestaat uit drie kamers. De te vernietigen damp wordt door het voorverwarmde keramische bed van de eerste kamer geleid die ook een licht katalytisch effect heeft op de damp, waarna ze in de verbrandingskamer onder hoge temperatuur wordt vernietigd. Wat over blijft, zijn warme rookgassen met kleine hoeveelheden CO2, CO en NOx. De rookgassen worden vervolgens door het tweede bed geleid, waarbij dit bed wordt voorverwarmd en zo wordt voorbereid op een volgende cyclus.  Door zo optimaal efficiënt de warmte te benutten is er geen hulpbrandstof nodig om het proces op gang te houden. Taco Boerstra: ‘De rookgassen verlaten via de schoorsteen onder normale omstandigheden onze installatie rond de 85 graden Celsius terwijl in de verbrandingskamer temperaturen heersen rond de 850 tot 930 graden. Ongeveer 800 graden wordt dus hergebruikt  

Patent

Om ervoor te zorgen dat de installatie een heel hoge LEL (lower explosive limit) aankan, is voor de RTO een SIL2 safety train gebouwd. SIL2 is een soort standaard voor betrouwbaarheid. ‘De safety train zorgt ervoor dat de damp die naar de RTO wordt gestuurd nooit meer dan twintig procent LEL kan bedragen’, legt Boerstra uit. ‘Ook zorgt ze ervoor dat druk en concentratieschommelingen in het dampaanbod naar de Triple D installatie toe onder controle worden gehouden. De combinatie van de RTO en safety train als mobiele oplossing is gepatenteerd. 

Eyeopener

Het systeem werkt zo verbluffend goed, dat de medewerkers van CTS er zelf ook van onder de indruk zijn. Van der Werff: ‘We kunnen alles meten en kunnen ook zien hoe het systeem reageert op een verandering. Het is alsof er een vent bij zit die aan de knoppen draait terwijl de procescomputer het toch echt voor honderd procent aanstuurt. Het voordeel hiervan is ook dat wij voor klanten in kaart kunnen brengen wat er zich afspeelt voor onze installatie. We kunnen bijvoorbeeld precies zien wat er wordt verpompt en wat er gebeurt tijdens het homogeniseren van een tank. Dit is vaak een eyeopener. Soms zie je hier bijvoorbeeld aan dat er een probleem is met een pomp.’ 

CTS blijft haar installatie verder ontwikkelen. Het huidige Triple D concept kan maximaal 5.000 kuub per uur bij twintig procent LEL damp verwerken. Bij een hogere LEL neemt de verwerkingscapaciteit naar rato af. Vooral bij zeer hoge LEL, denk hierbij aan 750 procent en meer neemt de capaciteit aanzienlijk af. Bob Busser: ‘Dit heeft ons medio 2020 aan het denken gezet en heeft geleidt tot de ontwikkeling van Triple D versie 2 die nu wordt gebouwd. Belangrijk hierbij is dat alles nog steeds op één dieplader moet passen. We willen namelijk zonder vergunning de weg op mogen. Als een klant een probleem heeft dan willen we daar gelijk naartoe kunnen. 

Meerdere units

CTS heeft een enorme ambitie om te groeien en te blijven innoveren. De bouw van meerdere units zit al in de pijplijn. Om het Triple D-concept over heel Europa uit te rollen, is CTS op zoek naar een strategisch partner. ‘Anders gaat het jaren duren voordat het zover is’, zegt Van der Werff. De eerste gegadigde heeft zich al gemeld. Sterker nog, er heeft zich al iemand gemeld die de hele boel wil kopen. Maar dat doen we absoluut niet, wij zijn er nog niet klaar mee.  

Delen:

liesbeth@industrielinqs.nl